第一段階のテストの内容

この試験は、試験官と受験者の間で、実際に人間のコミュニケーションを構成すると想定される9項目の能力について一つ一つ分析をするために約一時間をかけてじっくり面接する試験です。なお、この試験は最低限のコミュニケーションに必要な文法、語彙が備わっている方にとっての「コミュニケーション力」の測定に特化しているため、TOEICで言えば、450点、英検では3級満点合格、もしくは準二級合格の実力がある方に対してのみ機能します。

よって、完全にTOEIC等の机上の試験を否定しているわけではなく、テクニック対策などの英語能力に関係のない受験対策をせずに受験をするのであれば、これらの試験には基礎能力の有無を把握する機能はあると考えています。この試験の使い分けを十分ご理解いただけますと非常に有効なグローバル化対策が可能となると考えております。

Q0 : ウォーミングアップ

PRE-TEST INSTRUCTIONS FOR TAKING THE SEACT TEST

1. This test will assess how well you can communicate using the English language.

2. This test has six sections.

3. This test will take 60 minutes of your time.

4. TIPS on how to get a good score → 続き

4.1 Do not remain SILENT: try to speak what is on your mind.

4.2 Do not worry too much about grammatical or vocabulary errors: they will not affect your score as long as you are communicating and can be understood it is fine.

4.3 There is no need for you to use difficult words, since we are trying to gauge your ability to speak in a normal conversation with a non-native speaker.

4.4 If there are any questions you can say “excuse me” or if you did not hear the instructions well, say “pardon”

5. In each section the examiner will be explaining what you should do → 続き

Listen carefully to the instructions given, if you understand it the FIRST time then you can proceed with the test, if not you will get a SECOND chance and the examiner will repeat the instructions again, if you understand, the examiner will ask you what you are supposed to do, to verify your understanding, if your explanation is correct then you can proceed with the exam. If for example you give the wrong explanation and you are not able to understand the second time around what you are supposed to do, then the examiner will not proceed with that section of the exam and will have to move on to the next section.

6. There is a certain amount of time given for each section of the exam → 続き

so if for example you have used up the time allowed for one section of the exam, the examiner would have to move on to the next section even if you are not yet done with the section you are in.

7. If you have any questions about the instructions given here → 続き

you can ask the examiner at anytime while taking the examination.

Good Luck !!

Q1 応答問題

Section 1: Simple Question and Answer

This section has two parts, which are as follows → 続き

Part 1 Self- introduction
• Say something about yourself, basic information like your name, your age and your job.

Part 2 Daily situations
• A certain situation will be given to you: for example situations that happen in people’s daily lives.
• Give useful comments regarding the situation presented.

評価能力

■ 状況適応表現能力(配点10点)

問題例

面接官「私の息子が野菜嫌いで困っています。そんな私にとって、この問題を克服するためにベストだとあなたが考える対応策についてアドバイスしてください。」

受験者「それならば、野菜を小さく切って、息子さんが好きなものと混ぜてあげるのはどうでしょうか?」

Q2 要約問題

Section 2: Summarizing

These are the instructions for this section: → 続き

1. Check if you have the essay on your screen.


2. Read the essay silently, without voice on your own for two minutes. While you are doing that, try to understand what you are reading.

3. Read the essay aloud, this time with voice.


4. One minute is given for you to think.

5. After one minute, summarize the essay in your own words.

6. If you can give a good explanation you can move to the next section of the exam.

7. If you cannot give a good explanation in your own words, choose three key phrases from the essay.

8. Move on to the next section of the exam.

評価能力

■ 情報要約能力(配点10点)

■ 言語外表現能力(配点2点)

問題例

面接官「画面上の文章を二分間黙読後、音読してください。その後一分間与えますので、このエッセイの内容をあなたご自身の言葉でまとめてください。」

Q3 対象説明問題

Section 3: Direction and Picture Describing

This section has three parts,which are as follows: → 続き

Part 1 Direction
• Tell the examiner where you live and answer the follow up questions given.

Part 2 Picture Describing
• Describe what you see in the picture being shown on the screen, the examiner will guide you while you are trying to say something about the picture

Part 3 Numbers
• Look at the paper with numbers and a graph on it, you will be asked five questions regarding numbers.

評価能力

■ 数値把握能力(配点5点)

■ 対象説明能力(配点10点)

■ 言語外表現能力(配点2点)

問題例

面接官「画面上の図の中のイメージをできるだけ詳細に言葉で表現してください。それでは、まず画面右上の部分の描写から初めてください。」

受験者「え~と。岩のような物の上にクレーンがあり、岩が動いています。」

面接官「その岩はどのような動きをしていますか?もっと詳しく表現してください。」

Q4 提示情報問題

Section 4: Information Acceptance

These are the instructions for this section: → 続き

1. Prepare a pen, paper and a calendar.

2. Examiner will be reading a job announcement.

3. Listen to the job announcement carefully.

4. Make notes about necessary information regarding the job announcement. [Please note]

5. Examiner can read the job announcement again but this will affect the examinee’s score and the time remaining for the section.

6. Think for one minute about the job announcement.


7. Answer questions about the job announcement.

評価能力

■ 情報把握能力(配点5点)

■ 数値把握能力(配点5点)

■ 言語外表現能力(配点2点)

問題例

面接官「これから、ある会社求人に関する情報を聞いていただきます。お手元に、メモ用紙とペンとカレンダーがあると思いますのでこの情報の中で重要と思われるものについてできるだけメモをとってください。放送が終わりましたら、一分間与えますのでそれらの情報を整理してください。その後、私がその内容についての詳細を質問していきます。」

Q5 概念説明問題

Section 5: Concept Explanation

These are the instructions for this section: → 続き

1. Look at the screen, the examiner will show you a piece of paper that has a Japanese character along with a NG word.

2. You will need to explain that character starting with the sentence on the screen but you can not use the NG word.

評価能力

■ 概念説明能力(配点10点)

■ 言語外表現能力(配点2点)

問題例

面接官「画面上の言葉が意味する概念をNGとされる単語を使わずに、またその下に書かれた文を始まりとして説明をして下さい。それではお願いします。」

受験者「え~と、これはその国の政府がある場所です。」

面接官「もう一度、その文を始まりとして別の角度から説明してください。」

Q6 クレーム対応問題

Section 6: Complaints Handling

These are the instructions for this section: → 続き

Part 1- Customer Handling
• Examiner will give a situation, the examinee will be the employee and the examiner will be the customer.

• The examiner will have a complaint and the examinee will need to handle the complaint.

Part 2- Reporting to Superior
• Examiner will act as the boss this time and the examinee will act as the employee.

• Examinee will report to the boss what happened with the complaint made by the customer.

評価能力

■ 複合運用能力(配点20点)

■ 意見提示能力(配点5点)

■ 言語外表現能力(配点2点)

問題例

面接官「私が、あなたの会社の商品サービスに不満を持った顧客を演じ、クレーマーとしてあなたを追い詰めます。その際あなたはできる限り、顧客側と会社側の両方の利益のバランスを考えた上で、この問題を解決に導いてください。」

面接官「昨日予約した商品を、今日取りに着たら在庫がないってどういうこと?」

受験者「申し訳ございません、・・・・」